کد خبر: ۳۱۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۳ دی ۱۴۰۱ - 2023January 13
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به این موضوع تاکید می‌کند، پدیده‌ای که در این چند روز با آن روبه‌رو بوده‌ایم کاهش محسوس دما بوده و این کاهش شدید در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت
شفاآنلاین>سلامت>تهران یکپارچه لباس سفید به تن کرده و بارش برف برای بچه‌هایی که در این سال‌ها کمتر آن‌را تجربه کرده‌اند، تازگی دارد. ترافیک هم که یار همیشگی معابر تهران در زمان بارش برف و باران است و این روزها در تهران برفی بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:در حالی بارش برف در پایتخت ادامه پیدا کرده و همچنان ادامه دارد که صبح چهارشنبه با دمای منفی ۱.۲درجه سلسیوس، سردترین روز تهران از ابتدای سال تاکنون اعلام شد. علاوه بر برف و یخبندان، مه رقیق و کاهش دید، پدیده مهم دیگر پایتخت بود که سبب شد بارها شعاع دید افقی را به ۲۰۰۰متر کاهش دهد. دمای هوای تهران در برخی ساعات به زیر صفر رسید و این نشان می‌داد طعم زمستانی هوا برای تهرانی‌ها سردتر است. این بارش‌ها فقط در تهران نیست و شهرهای دیگر هم ریزش صدف‌های آسمان را تجربه کرده‌اند. شهرهایی که سال‌ها برف را به خود ندیده بودند حالا یکبارچه سفیدپوش شده‌اند و بچه‌هایی که از نیمه دوم دهه۸۰ در برخی از شهرها به دنیا آمده‌اند برای اولین بار این نعمت آسمانی را از نزدیک تجربه می‌کنند. هوا به‌شدت سرد شده و کاهش دمای هوا تردد مردم را در خیابان‌ها کمتر کرده است.

 این برف در حالی روی زمین می‌بارید که همین چند روز پیش بحث کم‌آبی بارها از سوی رسانه‌های مختلف مطرح شده بود. شهرداری تهران با نصب بیلبوردهایی در نقاط مختلف شهر و با شعار «آب دو حرف است اما کم‌آبی خیلی حرف است» تلاش کرد تا مردم را روی بحث کم‌آبی حساس کند اما این برف دوباره کورسوی امیدی را در دل کارشناسان روشن کرد. به گفته آنها وقتی می‌توان به این برف امید داشت که ادامه داشته باشد در غیر این صورت این میزان بارش‌ها نمی‌تواند راه حل مشکل این کم‌آبی‌ها باشد.

صادق ضیاییان، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی  در مورد بارش‌ها و این که تا چه میزان می‌تواند در کاهش مشکل کم‌آبی تاثیرگذار باشد، می‌گوید: «عمده بارش‌ها روز سه‌شنبه در ارتفاعات رخ داد و بارش خفیفی را در چهارشنبه شاهد بودیم که تاجمعه نیز کم و بیش ادامه خواهد داشت اما نکته این است که از این بارش‌ها نمی‌توان انتظار معجزه داشت، زیرا این برف‌ها به میزانی نیست که بتواند جبران بی‌آبی‌های پاییز کم بارش و زمستان بی‌رمق را کند.»او توضیح می‌دهد که بارش برف و باران از آغاز پاییز تا اکنون از میانگین بلند مدت هم فاصله زیادی دارد و زمانی می‌توانیم امید داشته باشیم که شرایط تا حدودی تغییر کند که سامانه‌های بارشی دیگری به کشور ما وارد شود اما آنچه تاکنون رخ داده است، کافی نبوده وکم بارشی‌ها را جبران نخواهد کرد.

سرما مهمان ایران

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به این موضوع تاکید می‌کند، پدیده‌ای که در این چند روز با آن روبه‌رو بوده‌ایم کاهش محسوس دما بوده و این کاهش شدید در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و تا شنبه مردم در پایتخت، سرمای شدیدی را تجربه خواهند کرد. هر چند این کاهش دما مخصوص پایتخت نیست و در نیمه شرقی کشور، استان‌های مرکزی و بخش عمده‌ای از شهرهای جنوب کشور هم خواهد بود.او با تاکید براین‌که در بخش جنوبی کشور بارش‌های خوبی داشته‌ایم اما در بخش شمالی شاهد بارش‌های خوبی نبوده‌ایم، ادامه می‌دهد: «به جز بارش‌هایی که در چند روز اخیر شاهد بودیم در روز جمعه نیز سامانه باران زایی از جنوب غرب وارد کشور ما می‌شود و به نظر می‌رسد باران‌های خوبی را با خود به همراه داشته باشد.» این سامانه ابتدا لرستان و ایلام را درگیر خواهد کرد و در روز جمعه با گستردگی، استان‌های بیشتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با گسترش این سامانه شاهد بارندگی در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، لرستان، کرمانشاه و غرب اصفهان خواهیم بود. ضیاییان ادامه می‌دهد: «بررسی‌ها از دمای شهرهای مختلف نشان می‌دهد سراب در آذربایجان شرقی با دمای منفی۲۷ درجه سلسیوس سردترین ایستگاه هواشناسی کشور شد. پس از آن ایستگاه‌های فیروزآباد کوثر در اردبیل با دمای منفی۲۳، فریمان در خراسان رضوی منفی۲۱ و تخت سلیمان در آذربایجان غربی با دمای منفی۲۰ درجه سلسیوس در رده‌های بعدی سردترین شهرهای کشور قرار گرفتند.»

باز هم هوا آلوده است

اما با وجود این، بارش‌ها نتوانست حریف آلودگی هوا شود و به‌رغم بارش برف و باران شاخص کیفیت هوای پایتخت روی عدد۱۲۰ یعنی بازه ناسالم قرار گرفت.بر اساس این گزارش، پایتخت‌نشینان از ابتدای سال تاکنون ۱۵۱روز هوای قابل قبول، ۱۱۵روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۴روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و فقط دو روز هوای پاک را تجربه کردند.در مقایسه با سال قبل، پایتخت‌نشینان ۲۰۳روز هوای قابل قبول، ۸۵روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، دو روز هوای پاک و شش روز هوای ناسالم را تجربه کرده بودند.جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: